HomeOver onsSocial BusinessSociale mediaCommunity managementBasismarketing MKBBlogBlog archief
Interim Intelligence
De basis voor social business
Arbeidsmarkt
Arbeidsvoorwaarden
HR
Marketing
Online werving
Referral recruitment
RSS
Sociale Media
Werving & Selectie
Links
September, 2008
Oktober, 2008
November, 2008
December, 2008
Januari, 2009
Februari, 2009
Maart, 2009
April, 2009
Mei, 2009
Juni, 2009
Juli, 2009
Augustus, 2009
September, 2009
Oktober, 2009
November, 2009
December, 2009
Januari, 2010
Februari, 2010
Maart, 2010
April, 2010
Mei, 2010
Juni, 2010
Juli, 2010
Augustus, 2010
September, 2010
Oktober, 2010
November, 2010
December, 2010
Januari, 2011
Februari, 2011
Maart, 2011
April, 2011
Mei, 2011
Juni, 2011
Juli, 2011
Augustus, 2011
September, 2011
Oktober, 2011
November, 2011
December, 2011
Januari, 2012
Februari, 2012
Maart, 2012
April, 2012
Mei, 2012
Juni, 2012
Juli, 2012
Augustus, 2012
September, 2012
Oktober, 2012
November, 2012
December, 2012
Januari, 2013
Februari, 2013
Maart, 2013
April, 2013
Mei, 2013
Juni, 2013
Juli, 2013
Augustus, 2013
September, 2013
Blog archief
RSS
Wissel online en offline ontmoeting af
2010/12/24 15:50:34

Enkele weken terug sprak ik een behandelaar bij het Jeugdriagg. En als vanzelf kwam het gesprek ook op sociale media. Ze had daar een mooie anekdote over.

Ze vertelde me dat één van haar standaardvragen bij de intake van een nieuwe patiënt is “heb je een vriendje of vriendinnetje?” Veel kinderen en jongeren zeggen dan dat ze een vriendje of vriendinnetje hebben. Enkele jaren geleden was de situatie daarmee wel duidelijk. Maar nu moet ik standaard doorvragen, aldus de behandelaar.  Nu vraag ik vervolgens “heb je dat vriendje of vriendinnetje wel eens in het echt gezien? Nou, hoe vaak ze dan aangeven dat ze ‘hun liefje’ alleen online te kennen/spreken, echt heel vaak.”
Een deel van onze contacten zijn dus naar het online kanaal verschoven. En dat hoeft helemaal niet erg te zijn. Degenen die actief zijn via bijvoorbeeld Twitter herkennen dat wel. Je kunt maandenlang ‘leuke gesprekken’ hebben met iemand, zonder dat er een live-ontmoeting aan te pas komt. Als het dan van een live-ontmoeting komt is er veel herkenning. Ik denk dat ik juist offline veel meer mensen heb leren kennen de afgelopen twee jaar, doordat ik online vele contacten heb opgebouwd. Van verarming van het sociale contact, zoals ook Koningin Beatrix nog aanhaalde in haar kerstboodschap van vorig jaar, lijkt mij absoluut geen sprake.
Wel pleit ik er altijd voor online en offline af te wisselen. Het moet niet bij online contact alleen blijven. Op een gegeven moment moet je elkaar gewoon eens recht in de ogen kijken. En dan kun je meteen lekker doorouwehoeren, zonder iedere boodschap in 140 tekens te hoeven verpakken. Dat geldt dus ook voor die kinderen/jongeren, echte liefde ontwikkelt zich niet alleen online (over het algemeen). Maar alles op zijn tijd :-)
Kerst komt eraan. Een tijd waarin mensen elkaar opzoeken. Daar ga ik van genieten. En ik hoop jullie ook. Fijne kerstdagen!

Het benutten van het sociale netwerk van medewerkers
2010/12/21 12:27:36

Op het weblog van David Meerman Scott, de schrijver van mijn favoriete online media boek "The New Rules of Marketing & PR", las ik een artikel met een interview met IBM's strategiedirecteur Ben Edwards. 

Hij beschrijft hoe IBM zich ontwikkelt van een outbound marketingorganisatie naar een 'inbound marketing powerhouse'. Bij inbound marketing spelen digitale en sociale media een veel grotere rol. Deze marketinggedachte gaat ervan uit dat de macht bij de klant ligt. Deze bepaald zelf waar en wanneer met een leverancier contact wordt opgenomen. De klant is zelf verantwoordelijk voor het zoeken naar informatie over een product of geeft een organisatie zelf toestemming om hem of haar te benaderen. Het gaat dus om permissiemarketing in plaats van het aloude pushmodel.

Ben Edwards vertelt hoe meer dan 200.000 van de ruim 400.000 medewerkers van IBM actief zijn op sociale media. Alleen al 200.000 medewerkers zijn actief op LinkedIn en Facebook, en nog eens 30.000 op Twitter. En deze personen hebben allemaal in hun profiel aangegeven dat ze voor IBM werkzaam zijn. Met gemiddeld 150 connecties worden potentieel miljoenen klanten en sollicitanten bereikt. Daar zal een marketeer of recruiter likkebaardend naar kijken.

De crux is natuurlijk dit ambassadeursnetwerk te activeren. Dat begint bij een goed personeelsbeleid. Beleid dat zorgt voor betrokken medewerkers. Beleid dat rekening houdt met de individuele wensen van medewerkers. Dat vertrouwen en ruimte geeft en flexibel is. Daarnaast is goede (interne) communicatie onontbeerlijk. Medewerkers moeten weten waar de organisatie heengaat, wat de strategie is, wat de toekomstplannen zijn. Alleen zo weten zij welke klanten en sollicitanten interessant zijn voor de organisatie. 

Steeds vaker zullen organisaties het netwerk van hun medewerkers in willen zetten om potentiële klanten en sollicitanten te bereiken. Dit netwerk vertegenwoordigt kapitaal. Voor recruiters zijn er ook steeds meer tools, zoals recruitr, talenttracker en recruit2, om een vacature via eigen medewerkers onder hun netwerk (gericht) te verspreiden. Voor marketeers is dit minder eenvoudig. Zij moeten medewerkers actief wijzen op hun rol als ambassadeur. Beter nog natuurlijk is het als medewerkers zelf initiatief nemen. Zelf het belang van het activeren van hun netwerk inzien. Dat vraag betrokken en geïnformeerde medewerkers. En daarvoor is samenwerking tussen HR en Marketing dan weer noodzakelijk. Voor veel organisaties ligt daar - het verbinden van HR en Marketing - de toekomst. Te beginnen in 2011? 
    

De 15 populairste blogposts van 2010
2010/12/17 10:15:02

Tegen het einde van het jaar duik ik extra in de eigen website-statistieken. Natuurlijk is het dan leuk én leerzaam om te kijken welke blogposts er in 2010 veel gelezen zijn. En dat levert dan toch altijd weer wat verrassingen op.

Zo zijn slechts 7 van de 15 meest gelezen posts in 2010 geschreven. De rest dateert uit 2009 en 1 zelfs uit 2008. Een flink aantal van de meest populaire posts heeft een social media recruitment-gehalte. En uiteraard doen lijstjes het goed. De post uit 2008 gaat over referral recruitment, een onderwerp dat blijvend (en terecht) op veel belangstelling kan rekenen.
 
De top 15 meest gelezen posts:
 
1.      Spectaculaire groei Twitter terecht (april 2009)
 
2.      Tien arbeidsmarktonderzoeken beschreven (november 2010)
 
 
4.      12 adviezen voor HR en recruitment in 2009 (februari 2009)
 
 
6.      6 bouwstenen Sociale Media Beleid (augustus 2009)
 
 
 
 
 
 
12.   Vonq vs Job-brokers (april 2010)
 
 
 
Alle lezers, hartelijk dank voor het lezen en reageren!
Voorspelde arbeidsmarkttekorten ICT- en contactcenterbranche eigen schuld?
2010/12/10 10:59:00

Met een aantrekkende arbeidsmarkt - de werkloosheid daalt bijvoorbeeld al acht maanden op rij - en een nieuw jaar in het vooruitzicht, volgen de voorspellingen over arbeidsmarkttekorten elkaar weer snel op.

Contactcenters
Afgelopen week bleek dat de
contactcenterbranche een tekort heeft aan gekwalificeerde medewerkers. Het imago van de contactcenterbranche laat te wensen over. En dat is er sinds de actie van Youp van het Hek, over beroerde klantenservice, niet beter op geworden. Daarnaast heeft de branche het ook een beetje aan zichzelf te wijten. Het maakt veelvuldig gebruik van 'goedkope arbeidskrachten', zoals studenten. Maar deze blijven dat werk niet eeuwig doen. Met een hoog verloop als gevolg.

ICT
Dan de ICT-branche. Uit onderzoek van brancheorganisatie ICT-Office blijkt dat het
tekort aan ICT'ers binnen vijf jaar oploopt tot zo'n 9.000. De branche zelf geeft aan dat het nerdy imago van de ICT'er voor een gebrek aan ICT'ers zorgt. Door dit imago gaan minder jongeren een studie volgen die hen tot IT'er opleidt. Daarnaast wordt de vraag wat specifieker. Er is bijvoorbeeld vraag naar ICT'ers gespecialiseerd in data-beveiliging. En met allerlei privacy-issues én de vele gehackte websites (denk aan alle 'acties' rondom Wikileaks), wordt dit een nog veel actueler thema.

Er wordt bovendien steeds meer van een ICT'er gevraagd. Het spreekt voor zich dat hij of zij technische kennis moet hebben. Maar misschien nog wel belangrijker is dat de vertaalslag naar de business van een organisatie gemaakt kan worden. De branche - en de grote werkgevers daarin voorop - moet personeel opleiden.

Ook in deze branche loert het gevaar van (hoger) verloop. InCompany kwam vandaag met het nieuws dat medewerkers van IT-bedrijven minder tevreden zijn. Medewerkers zijn met name ontevreden over de verminderde baanzekerheid en opleidingsmogelijkheden....

Hoe krom kan het zijn? Korte termijn denken overheerst nog steeds. Een slim ICT-bedrijf houdt, met het oog op toekomstige tekorten, dus juist haar personeel vast en zorgt voor het bijspijkeren van kennis.

Eigen schuld, dikke bult?
Zowel de contactcenterbranche als de ICT-branche hebben (voorspelde) problemen op de arbeidsmarkt. Beide branches echter kunnen die problemen - zeker gedeeltelijk - voorkomen. Door nu te investeren in hun personeel. Door het anders vormgeven van het wervingsbeleid. Door meer langetermijn denken.

Tja, wervingsproblemen in de contactcenter- en ict-branche... Eigen schuld, dikke bult?

Reactieschema commentaren
2010/12/03 13:50:57

Via Twitter (dank @frankpaul) werd ik gewezen op een schema van David Armano hoe als community manager te reageren op comments. Uiteraard is een dergelijk schema tevens interessant voor iedereen die een blog bijhoudt. Maar je kunt het schema ook raadplegen bij bijvoorbeeld een LinkedIn-discussie.

Veel organisaties vrezen negatieve uitingen op hun blog, Hyve, Facebook-page of in reactie op een discussie in een LinkedIn-groep. Het eerste wat ik altijd roep is dat je het 'zelfreinigend vermogen' een kans moet geven. Komen er in reactie op een negatief comment, positieve reacties van anderen? Dat geeft namelijk een enorm krachtig signaal. Je hebt fans of ambassadeurs. Een lid dat (te) vaak negatief is zal daarop aangesproken worden door andere leden.

Verder hanteer ik altijd zelf de stelregel: als een reactie weliswaar negatief is, maar inhoudelijk onderbouwd, ga dan de discussie aan ("zuurstof geven"). Is de negatieve reactie vanuit emotie gegeven, "haal dan zuurstof weg". Reageer niet. 

Onderstaand stroomschema gaat daarop verder. Voor iedere mogelijke situatie wordt een stappenplan gegeven. 

Commentschema

Bekijk het schema - met een grotere versie - op
Flickr

Als je lang naar het schema kijkt, zie je steeds meer mogelijkheden. Er worden zelfs drie fases onderscheiden (Listen/Assess/Engage) om de relatie met leden of fans vorm te geven.  

Dit schema is een nuttig instrument voor iedereen die zich bezighoudt met sociale media. Vooral communitymanagers en account- en groepsbeheerders vanuit organisaties kunnen plezier beleven aan dit schema.

Functie van de toekomst: Social Media Analist
2010/12/02 09:56:19

In eerdere versies van deze ‘rubriek’ heb ik de communitymanager en arbeidsonderzoeker als functies genoemd die in de toekomst voor steeds meer organisaties belangrijk gaan worden. Nu is het de beurt aan de Social Media Analist. Met een beetje fantasie, een functie die precies tussen de voornoemde twee functies inligt.

Steeds meer organisaties zijn bewust aanwezig op sociale media. Daarnaast zijn hun medewerkers massaal online actief. De eigen organisatie en medewerkers Tweeten, Updaten, Buzzen en Liken zich suf. Ze verspreiden een heleboel informatie. En een hele dag door worden ze gevoed met informatie door anderen. Dat kan een antwoord zijn op een concrete vraag, maar ook een rapport of nieuwsbericht dat door iemand uit het netwerk wordt gedeeld. Een overload aan informatie ligt op de loer.
Ook gaan steeds meer organisaties ertoe over om een intern sociaal netwerk, zoals Yammer, op te zetten en gebruiken. Voor dit interne netwerk geldt precies hetzelfde. Er wordt heel veel informatie gedeeld. Over projecten, klanten, de Kerstborrel en het nieuwe salarishuis. Voor de afdelingen PR, externe communicatie en Recruitment moet dit een Walhalla zijn. Alle informatie waarmee ze naar buiten kunnen treden naar hun doelgroepen komt realtime voorbij.

‘Informatie’ kan dus voor intern gebruik zijn, maar tevens voor bijvoorbeeld publicitaire doeleinden ingezet worden. Gecombineerd met wat extern via sociale media allemaal beschikbaar is aan informatie, zou een organisatie die dit goed weet te organiseren wel eens een groot concurrentieel voordeel kunnen halen.

Overigens is er ook nog een juridisch aspect. Daar wijst PR-guru Deirdre Breakenridge in haar blogpost Are You Archiving Social Media? op. Welke organisatie archiveert alle Tweets, Facebook-updates en Wiewatwaars op Hyves? Maar het zou zomaar kunnen dat deze in de toekomst een rol gaan spelen in bijvoorbeeld juridische claims of rechtszaken. Niet veel organisaties zullen zoiets zomaar op kunnen hoesten. Ook niet als ze een monitoringsysteem hebben.

Bovenstaande zaken schreeuwen om een Social Media Analist. Dit zal iemand zijn die de sociale media-activiteiten van een organisatie en haar medewerkers in kaart brengt. Die bijdragen rubriceert en archiveert. Die verbindingen legt tussen verschillende soorten (interne en externe) informatie . Die informatie zodanig aan elkaar knoopt dat er toegevoegde waarde ontstaat voor bijvoorbeeld klanten of interne stakeholders.

Momenteel ken ik niemand die iets dergelijks doet. Er zijn wel steeds meer personen bezig met het monitoren van wat er ‘daarbuiten’ over de (een) organisatie wordt gezegd. En daar wordt dan steeds vaker zelfs opvolging aan gegeven. Vanuit HR en IT wordt soms gekeken hoe actief medewerkers zijn op sociale media. Recruiters zetten wellicht hun collega’s in om een vacature onder de aandacht van het netwerk te brengen. Maar echt iemand die de hele dag bezig is met het in kaart brengen van sociale media-activiteiten, die betekenis geeft aan de vele informatie die binnen en buiten de organisatie beschikbaar is en daar dan ook nog opvolging aan geeft, zo iemand is mij niet bekend.

Ben benieuwd wanneer ik de eerste functie-omschrijving voor een Social Media Analist zie verschijnen….
6 Totaal items