Google en Facebook at Work, de strijd om dominantie op de werklvoer
Facebook en Google zijn grote concurrenten van elkaar. Ze strijden om (web)werelddominantie. Wie trekt de meeste bezoekers? Wie is het meest relevant? In die strijd deden en doen beide bedrijven miljardenovernames. Zo nam Google videoplatform YouTube over en thermostaten- en brandmelderbouwer
Nest
. Facebook liet zich in die overnamestrijd niet onbetuigd en nam bijvoorbeeld WhatsApp,
Instagram
en
Oculus
(Virtual Reality technologie) over. En of het nu om internettoegang gaat (
Facebook wil heel de wereld van internet voorzien
),
zelfrijdende auto’s
(Google) of
bankzaken
(Google heeft een banklicentie aangevraagd en gekregen) je komt de internetgiganten tegen. Als consument, individu of burger ontkom je niet aan de invloed van beide bedrijven.
Op het gebied van werk en inrichting van organisaties hielden beide bedrijven zich tot voor kort betrekkelijk rustig. Begin 2015 echter kondigde Facebook aan het product
Facebook at Work
te testen. Met een Facebook at Work-account kun je Facebook-tools gebruiken om met je collega's te communiceren, informatie te delen en samen te werken. Dingen die je deelt met je werkaccount zijn alleen zichtbaar voor andere mensen in het bedrijf. Na die aankondiging bleef het betrekkelijk rustig rondom dit initiatief.
Ook Google heeft een oplossing voor organisaties: Google for Work. Vorige week zag ik dat Google in Nederland een vacature heeft voor een accountmanager die het
Google Cloud Platform
aan de man moet gaan brengen bij bedrijven.
Google lijkt daarmee steviger te gaan inzetten op het bieden van oplossingen bedrijven. Ambitie op dat gebied is er in ieder geval volop. Zo staat onder ander het volgende in de vacaturetekst: ‘you will help shape the future of how technology is used in the workplace’.
De rol van Google en Facebook op de werkplek zal, gesteund door een vette bankrekening, ongetwijfeld gaan toenemen. Of dat wenselijk is, zal de toekomst leren….
Tue, 12 January