Met eerste klant voor Facebook at Work barst strijd om werkvloer echt los
Precies een jaar geleden kondigde Facebook aan dat zij een nieuwe dienst voor organisaties aan het testen was: Facebook at Work. Wereldwijd zijn er ongeveer 300 organisaties die toegang hebben tot de pilotomgeving van Facebook at Work.
Met een
Facebook at Work-account
kun je Facebook-tools gebruiken om met je collega's te communiceren, informatie te delen en samen te werken. Dingen die je deelt met je werkaccount zijn alleen zichtbaar voor andere mensen in het bedrijf.
Iedereen kent Facebook al – in Nederland hebben ruim 9,2 miljoen mensen een account – en dat zou de adoptie van een dergelijke ‘tool’ vergemakkelijken, al blijven er wel voortdurend discussies over privacy en gebruikersvoorwaarden.
Recent constateerde ik dat
Google op zoek was naar een accountmanager
voor haar product Google for Work. De strijd om dominantie op de werkvloer is daarmee losgebarsten.
Een jaar na aankondiging van Facebook at Work gaat de eerste organisatie in Nederland officieel gebruik maken van Facebook at Work. Het ANP is de gidsorganisatie in Nederland. De zakelijke versie van Facebook is bij het ANP vanaf 1 maart 2016 operationeel als besloten communicatie- en kennisdeelplatform voor medewerkers en freelancers.
En daarmee breekt een nieuwe fase aan in de strijd om dominantie op de werkvloer. Het populaire en snelgroeiende Amerikaanse
Slack
en het Nederlandse
Speakap
, die gelijkluidende diensten bieden, krijgen nu echt concurrentie van internetgigant Facebook (en Google). De ervaringen van de medewerkers van het ANP zullen een belangrijke rol spelen bij het al dan niet succesvol uitrollen van Facebook at Work.
Het wordt in ieder geval ‘een strijd’ die ik met veel belangstelling ga volgen!
Wed, 17 February